Zbyt głośno w metrze. "Emisja na tyle głośna, że uznawana za nadmierną"
Pasażerowie metra nie mogą rozmawiać, bo przeszkadzają im komunikaty. Nie wszyscy najwidoczniej pamiętają, że nie każdy z nas dobrze widzi, a i nie każdy ma doskonały słuch.
- Proszę o informację, czy komunikaty np. o żółtych telefonach alarmowych, albo o konieczności zabrania bagażu, które są emitowane na stacjach i w wagonach metra, mają ustalony wspólny maksymalny poziom głośności - skierował prośbę do władz miasta warszawski radny Piotr Wertenstein-Żuławski.
Jak podkreśla, zdarza się, że emisja tego typu komunikatów jest na tyle głośna, że uniemożliwia rozmowę i bywa uznawana przez niektórych pasażerów za nadmierną.
- Proszę też rozważyć ograniczenie rodzajów emitowanych komunikatów do informacji o nadjeżdżającym pociągu na stacjach i o następnej stacji w pociągach - zaapelował.
Okazuje się, że komunikaty i ich głośność, nie zostały wprowadzone bez konkretnego powodu.
- Istotne jest dostosowanie infrastruktury metra do obsługi osób z niepełnosprawnościami w tym zapewnienia czytelności i słyszalności odbioru komunikatów i zapowiedzi przez osoby niewidome oraz słabowidzące. Obecny poziom głośności zarówno w pociągach jak i na stacjach metra zapewnia właściwą słyszalność oraz zrozumienie wygłaszanych komunikatów, również przez osoby z częściową utratą słuchu. Ściszenie komunikatów może powodować, że będą one niezrozumiałe lub niesłyszalne ze względu na generowany przez pasażerów oraz przez poruszający się pociąg w tunelu hałas, co w konsekwencji może niekorzystnie wpłynąć na bezpieczeństwo podróżnych - wyjaśnia Maciej Fijałkowski, sekretarz Warszawy.
Dodał, że komunikaty na stacjach metra są emitowane za pośrednictwem Dźwiękowego Systemu Ostrzegawczego. Jest to systemem przeznaczony do rozgłaszania komunikatów i sygnałów dźwiękowych istotnych dla bezpieczeństwa pasażerów (w ramach sygnalizacji pożarowej). Jego działanie jest regulowane przez Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów.
- Odgrywają one istotną rolę dla zapewnienia bezpieczeństwa w metrze. Z tego powodu komunikaty np. o żółtym telefonie, czy też pozostawionym bagażu nadal będą rozgłaszane zarówno w pociągach, jak i na peronach - skwitował urzędnik.