Czy Strefa Czystego Transportu działa? Jedyny efekt - spadła liczba kupowanych diesli

Za nami pierwsza zima ze Strefą Czystego Transportu.

Nie widać jednoznacznych efektów SCT dla powietrza w Warszawie. Poziomy jakości powietrza były przekraczane z podobną intensywnością co przed wprowadzeniem SCT. Jedyny efekt, jaki widać w danych, to spadek rejestracji samochodów z silnikiem diesla w Warszawie.

W 2024 roku około 21% rejestrowanych samochodów w Warszawie to diesle (spadek z 30% w 2022 roku), a około 8% to diesle niespełniające standardu Euro 6 (spadek z 17% w 2022 roku).

"W roku 2022 zaczynaliśmy dyskusję o SCT w Warszawie, w 2024 roku wchodziła w życie. Sama świadomość istnienia SCT wpłynęła na gwałtowną zmianę decyzji konsumenckich - wcześniej odsetek noworejestrowanych diesli niespełniających standardu Euro 6 spadał, ale w tempie 2-3 punktów procentowych rocznie, a nie o blisko 10. Jeśli warszawiacy kupują diesle, to takie, które będą dopuszczone do ruchu po SCT do 2030 roku - a więc przygotowują się na wyższe wymagania ze sporym wyprzedzeniem - średni czas posiadania diesla w Warszawie to 5-8 lat, zatem ludzie podejmują decyzje o wyborze auta, które nie zaburzy tego cyklu" - podano na konferencji Miasto i Transport 2025.


Maksymalna liczba znaków: 1000
Nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Serwisu

Dziś w Warszawie

23℃
15℃
Poziom opadów:
0.2 mm
Wiatr do:
15 km
Stan powietrza
PM2.5
19.00 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro